Hos Optikern

Idag var jag hos optikern, jag var inte min region trogen utan drog till Nacka Forum (eller Forum nacka, jag minns aldrig hur dom vill ha det).
Där drog jag in på en av de två större kedjorna i Sverige, Synsam. Jag gick verkligen och fönstershoppade, kollade priser och skulle precis in till undersökningen när jag fick ett SmS från Netti.
"xander slutar nu, är du hemma"
.... Nej det var jag inte, självklart ringer jag till henne på direkten, men som vanligt inget svar, hennes "mobil diciplin" är bedrövlig.
Nåja, jag gjorde undersökningen, satt där och tittade på mer eller mindre suddiga bokstäver, mer eller mindre grön/röda siffror och ett antal horisontala streck som skulle vara feta eller inte.
Nervöst väntade jag på min dom.
Nej du behöver inte läsglasögon. puh...
Fast du kan behöva ta av dig brillorna för att kunna läsa på nära håll.
"-bra" tänkte jag "man ser faktist ganska smart ut när man skjuter upp brillorna i pannan för att läsa nått.

Ap-index har du kanske hört talas om? Ett positivt ap-index innebär att du har bättre räckvidd (mellan fingertopparna, då armarna är sträckta rakt ut åt sidorna) än vad du är lång.
Med ett positivt Ap-index så behövs inte läsglasögon, då kan man sträcka armarna längre.

Jag beställde brillorna och de kommer om 4-5 dagar.
Jag minns mina första glasögon, dom var verkligen i glas också och tunga som synden.
Nu får vi se hur dessa plastglas funkar i sina plast bågar.. summa summarum 4k...

När jag kom hem hade xander bänkat sig hos grannen och ville inte alls komma hem, men det gjorde han när jag lockade med att han fick laga maten.
Köttfärslimpa med klyftpotatis med en anings salt och Dragon (på potatisen alltså)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär