Nyhet på bloggen

Jo jag lever.
Tack för alla mejl ang att jag inte har postat på bloggen.
Jag har en åsikt och den är att om jag inte har nått att säga så är jag tyst. Och just nu så är det inte så mycket som är på gång som jag kan skriva om.
Julen och nyåret har förflutit i familjens tecken och det har faktiskt först nu börjat röra på sig inom politiken.

Jag, som alla andra, förfasas över Israels övergrepp och övervåld i Gaza. Varje stat har en rättighet, och en skyldighet, att försvara sig och sina medborgare mot överfall och anfall. Detta kunde Israel ha gjort och slutat efter ett kort tag, en eller två dagar. Nu är det för mycket och för grovt. Jag förstår inte vad den israeliska staten tänker? Idag i expressen står det att ” FN kräver omedelbar vapenvila i Gaza” och att USA bara avstod från att rösta och inte, som vanligt, la in ett veto.Men visst verkar FN vara lite tandlöst? Och EU?

Vi hade en intressant prat på jobbet häromdagen.
Kan man egentligen lyssna på alla musik? och kan man i så fall berätta vad man lyssnar på?
Jag vill påstå att man kan lyssna på allt men allt kan man inte säga att man lyssnar på.
Om jag lyssnar på "White Rabbit" av Jefferson Airplane så är väl det bra .. fast den är "drog positiv". "Lucy in the sky with diamonds" av Beatles är en annan i den kategorin, jag är säker på att listan kan göras väldigt lång.
Om man lyssnar till taktfasta tyska låtar från 30 och 40-talet så blir reaktionen en annan.
Förstår ni mig?
Själv lyssnar jag faktiskt på begge typer av musik, jag kan också lyssna på Röda Arméns mans kör. Och USMC's band som spelar Soussa.
Vad är rätt och vad är fel?

Kommentarer

Anonym sa…
Det finns inget "rätt eller fel" när det gäller att lyssnandet på själva musiken. Däremot kan texten vara mer eller mindre korrekt eller bra sett ur ett eller flera perspektiv.

Har man bara integritet, eller vad man nu ska kalla det, att stå emot vad en sångtext nu händelsevis kan uppmana till eller uppmuntra utan tar den för vad den är, ser jag inget problem med att man lyssnar. Jag kan t ex gilla vissa låtar från 70-talsproggen utan att sympatisera det allra lilla minsta med själva budskapet.

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär