Pinsamt ....




Igår kunde man läsa att det hade skett en incident på ett flyg från Malmö till Bromm/Stockholm. Det är ett Malmö Aviation plan.

Det som skedde var att ett antal personer med Djurgårdsläggning var upprörda över att deras gossar förlorade sin match mot Malmös peugar.

På planet verkar det som om de uppförde sig som de avlägsna släktingar som vi alla har, apor. Enligt medierna så beskrivs resan; "som en skräckupplevelse. Enligt vittnen blev en 42-årig passagerare fasthållen och misshandlad av flera fotbollssupportrar. Piloten vägrade lyfta innan fem Djurgårdare omhändertagits av polisen." Pinsamt.

Men pinsamheterna slutar inte där. Idag så är det en supporter som "talar ut" i ett riksmedia. Han säger att 42-åringen började slåss..... det låter troligt i alla fall om man heter Carl Hammilton och är hemlig agent i Sverige med rätt att döda, då börjar man slåss med arga fotbollsupporters. Men alla vi andra otränade 40-åringar? Jag tror inte "vi börjar".

Sen kommer nästa snilleblixt från supportern: "Flygbolaget uppfattade situationen som mycket allvarlig. På Bromma flygplats väntade polisen. Sju av supportrarna delgavs misstanke om luftfartssabotage - ett brott som kan ge fängelse i max fyra år.- Vi hotade inte flygvärdinnorna. Vi frågade bara gång på gång: Vad fan slängde ni av våra kompisar för?"

Här har vi alltså ett antal irriterade fotbollssupporters som frågar "gång på gång: Vad fan slängde ni av våra kompisar för?". Ja det kan väl inte upplevas som hotande?

Kan ni se scenen framför er?

Argsupporter som högt, det kan man tro de var fler, frågar med ölstinn andedräkt och flygande saliv

-Vad fan slängde ni av våra kompisar för?

Nää.. varför skulle den ensamma flygvärdinnan uppfatta det som hotfullt? Eller det är välk klart att hon gjorde det!.

Jag tycker det verkar ganska uppenbart att personalen upplevde situationen som hotfull och det räcker för åtal. Enligt egen utsago har Joakim Wåhlström, 42 varit med om detta och skrämt upp sina medmäniskor varit hotfull mot personalen.

Att de som har gjort sig skyldiga till detta skulle i alla fall upp i tingsrätten är väl självklart? När skall vi sluta dalta med dessa personer som förstör inte bara fotbollen för normala människor utan nu även transportmedlen mellan 2 av Sveriges största städer?
Nu får det vara nog!

Kommentarer

Anonym sa…
Hej du.
Jag var med på planet. Din bild verkar främst kommer från de första medierapporterna, som i sin tur kommer från en - med all rätt - skärrad flygvärdinna. Men för det första var hon inte ensam när de här "ölstinna" hoten kom (personerna som ifrågasatte var inte onyktra). Hon hade två poliser och två kollegor med sig. De sju som greps på Bromma "hotade" henne alltså inför polisen, men varken hon eller polisen tyckte att de skulle av planet. Därefter hände - inget! Ingenting.

Det är helt förkastligt att det blev bråk ombord (och det var faktiskt en medelålders man som kom fram och började gorma!) och de som stökade skulle givetvis av, allihop. Det är inte OK någonstans att bråka på ett plan även om det står på marken. Detta bråk har dock inte polisanmälts av någon, inklusive Malmö Aviation, vilket visar på att det inte var riktigt lika stökigt som rubrikerna "40 man i blodigt slagsmål" vill påskina.

Det är däremot inte OK att bloggare och kommentatorer på nätet skriker om straff för alla inblandade utan att ha hela bilden klar, tycker jag.

De personer som greps på Arlanda riskerar FYRA år i fängelse för att de sade emot en flygvärdinna. Inga hot, inga ölstinna andedräkter, ingen ohörsamhet mot hennes instruktioner. Ingen av polismännen eller hon själv reagerade då. Personerna som sen pekades ut var de som suttit i närheten av de som stökade och blev avslängda. Men som inte gjort ett jota. Jag misstänker att du inte tror mig, men så var det faktiskt.

Otrevligt på marken? Ja vid bråket, Kanske när polisen kom och skulle slänga ut folk. Obehaglig situation? Ja. Olagligt? Nej.

Ber dig ödmjukast och i all vänlighet att inte svälja allt som sägs i kvällspressen (även det som sägs av denne Jocke). Det finns flera andra utsagor ute på nätet nu. Säger inte att de är "sanningen", men de ger en mer nyanserad bild i alla fall.

Tilläggas kan att luftfartssabotage involverar kapning, bombhot och lite annat smått och gott. Lite större grejer än hot, alltså. Förstår att media gick igång från början, men det är dessvärre en överreaktion - som vanligt.

Tack för ordet!
PS. Fick skapa en bloggprofil för att kunna kommentera. Men jag tyckte att det var värt det! Ha det så gott!
Fredrik sa…
Hej Jamaren
Tack för din kommentar. Redan den ger mig hopp om djurgårdare.
:)
Jag har faktiskt, efter det att jag skrev mitt blogginlägg, letat runt lite på nätet och följde en intresant diskussion på en fotbollssite där flera involverade diskuterade händelsen. Där kom fram andra fakta och andra åsikter och ståndpunkter. Det som var noterbart är att det florerade säkert lika många olika varianter av händelsen som det fanns "jag-var-med-på-planet" inlägg. Som ett exempel är detta första gången jag läser att polisen var med flygvärdinnan när hon blev hotad.
Jag respekterar dem och dig men på samma sätt som jag respekterar dessa så blev jag också lite rädd eftersom det blev påhopp på de personer som faktiskt försvarade Malmö Aviation,. polisen eller flygvärdinnan.
Nåja.

Min reaktion kommer faktisk mest från dena andra intrvjun, den med Djurgårdaren.
Innan dessa hade jag arkiverat eländet under "nyheter, trist".
Då blev det pinsamt.

Min åsikt då och nu är att om flygvärdinnan kände sig hotad så VAR det ett hot.
Man måste i detta fallet lita på hennes yrkeskunnande tillräcklligt för att hon kan bedöma hotbilden.

Jag tycker visst att det är rätt att jag påpekar att man skall döma straff för ett visst brott. Lika mycket som jag hävdar djurgårdares rätt att sjunga hejaramsor på läktaren. Sen skrek jag inte på straff för alla utan att de "som gjort sig skyldiga skall upp i rätten". Det var säkert många "järnkaminer" som bara läste tidningen osv.

De som greps på Arlanda greps av en anledning. Om dom inte gjorde sig skyldiga till detta så är jag säker på att de inte döms heller.
Men det vore bra om de fick sin dag i tingsrätten och kunde berätta vad somn verkligen hände.

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär