Att tolka

Jag har funderat på detta att tolka folk och fä.
Hemma har vi, numer, 2 kattor, en vit hane (Sten) och en svart hona (Flisa).
Dessa två fä kan jag inte tolka, de ser på en med sina outgrudliga blickar och visar inget. Men andra då?
Jag kollar på nätet vad "Tolka" betyder.
hmm... jag minns i lumpen när vi tolkade med skidor efter en bandvagn...
Men sen står det "Att uttyda ett ords betydelse i ett sammanhang"...
kul :)
Låt oss se vad det står i tidningen..
I femte stycket står det "som i viss mån hejade fram".
Det är väl öppet för tolkning?
Jag tolkar det som att Stefan Mårtensson, som förövrigt liknar sig själv vid en skränande fiksmås, har påpekat för journalisten vid ett flertal tilfällen hur viktigt det var med just denna nyheten. Jag tolkar vidare att journalisten, med tanke på ordvalet och utgången av incidenten inte är riktigt nöjd med det hela.

Men det är bara hur jag tolkar detta, inget annat.

Andra problem som sker vid olyckliga tolkningar är de som görs dagligen inom religionen. Man tolkar olika paragrafer och stycken i bibeln, koranen och toran på olika sätt, kommer fram till olika saker som leder till, i bästa fall, lycka men lika ofta olycka.
De tre monoteistiska religionerna har tolkat ursprunget på så vitt skilda saker att de inte ens vill erkänna att de tillber samma gud längre. Och jag är inte säker på att gemene man tänker på att tjejjen i burka ber till samma gud som påven gör. Men det gör dom.

Sen skall vi inte gå in på att tolka människor eller deras ansiktsutryck.

För övrigt tolkar jag Kronprinsessans besök i Afghanistan att kungahuset visar sitt stöd för vår fredbevarande insats i Afghanistan. Nu vill jag bara att vi andra gör det!

Kommentarer

Och hur ska vi tolka det faktum att många politiker och säkerhetsbyråkrater vill öka kontrollen av oss alls, inklusiver nakenscanning, samtidigt som de inte förmår tolka alla de data som de redan förfogar över för terrorbekämpning????

Kanske är det inte terrorn som de vill bekämpa - utan oss undersåtar som de vill kolla in på skinnet...

Vi, folket, är farligare för makten än terroristerna.

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär