Jakt på varg?


Behövs den verkligen?

Anders Carlgren vill tydligen ha licenslakt på varg igen. Förra gången det begav sig så var det under förevändning att vargarna skulle vara genetiskt deffekta men om jag inte minns fel så var de vargar som kom in inte alls genetiskt defekta. De som man kunde undersöka dvs. Problemet var att det saknades en del organ som testiklar.

Nåväl.

Nu vill tydligen Carlgren att denna slakten skall fortsätt men nu under licensierade former.

Folkpartiets egen representant, Anita Brodén, ville i Januari, enligt aftonbladet, att slakten skulle fortgå. De flesta representanerna ville att slakten skulle fortgå med samma intensitet och med samma argument, främst inavel.
Varför har vi vargslakt alls? Tidningen Jakt och jägare säger följande: "Att vi i dag har vargjakt är ett resultat av ett mycket hårt arbete från många företrädare för Jägarnas Riksförbund, som gått i bräschen och lyft fram vargens påverkan på människors dagliga situation i de områden där vargen finns. Jag hoppas att jägarna får bedriva jakten utan störande moment från motståndare. " Skrämmande, inget alls om genetik bara att vargen skulle påverka människors dagliga situation.
För egen del tycker jag att denna typ av slakt är fel. Att Jägarna på detta sätt skall få trofeér att hänga på väggen som leder till nästan utrotning, igen, av vargen i Sverige är bedrövligt. Särskilt eftersom slakten av vargen inte behövs, stammen är INTE inavlad och INTE för stor eftersom man inte ens vet säkert hur många vargar det finns. Så få vargar finns det.

Läs mer här, DN, Aftonbladet, Jinge, Gullberg.


Ps. när jag läste igenom mitt inlägg såg jag att jag av misstag hade skrivit "SLAKT" istället för "JAKT", jag beklagar detta men jag tror att ni kan se när det skall stå det ena eller det andra. Ds

pps. jag har lånat bilden av Jinge, jag hoppas det är ok. Ds

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär