Vanebilister på "lista".

Förra veckan kom lokalpressen med en artikel om trafikverket och köerna på Skurubron. Trafikverket vill få fler att ta bussen, bra för miljön och hälsan.
Jag skummade först artikeln och reagerade inte nämvärt över innehållet förrän ett par dagar senare när jag verkligen tänkte "-vad skrev dom att dom skulle göra?"

Trafikverket har skapat ett register på 10 000 bilister som dom döper till "vanebilister". Personal har registrerat bilister, enligt pressen "Därefter har man räknat bilar på Skurubron och genom registreringsnumren tagit reda på vilka som ofta åker över bron."
Dessa skall bli uppringda av Trafikverket för att boka ett besök för få dem att ta bussen istället.

Men herregud.
Har personal från Trafikverket stått och registrerat bilar som åker över Skurubron för att sedan ta reda på information om personer för att göra ett register om detta? Ytterligare ett register?

Jag ryser, är jag i Sverige eller ...?
Får man ett erbjudande om hembesök som man inte kan säga nej till? Uppriktigt sagt, om jag hade fått ett samtal från Trafikverket där de berättar att de registrerat mina resor och vill komma hem till mig för att få mig att ändra mig, ja då skulle jag bli fruktansvärt arg.

Jag har inget problem i att man försöker få bilister att åka buss, men inte med denna typen av metoder. Det måste gå på annat sätt än att lägga upp ytterligare ett register. Om vi vill få folk att bryta sitt invanda mönster med bilande till jobbet så måste vi låta alternativen vara så mycket bättre, bygg riktiga cykelvägar, förbättra busstrafiken och bytespunkterna, stora infartsparkeringar och tak över huvudet vid hållplatserna.

Per Nyman skriver: ”Storebror ser hur du reser till jobbet. Storebror kommer att kontakta dig.
Lennart NIlsson i Nacka kopplar också allt till 1984 och George Orwell

***** UPPDATERING *****
Hans Åberg har på sin blogg gjort en inblick i frågan.
Merit Wager ger sin bild av det med ett inklipp.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär