Ungdomar och ungdomsinflytande





Under två torsdagar har jag haft den stora äran och det stora nöjet att få höra på ungdomar och deras tankar om vår kommun, vad dom tycker är viktigt och vad dom vill ha fixat.

Jag är ungdomspolitiskt ansvarig direkt under kommunstyrelsen.
Jag kommer att redovisa för kommunstyrelsen var exakt de olika frågorna finns i systemet den 8/6.
Jag kommer att följa frågorna under vandringen i systemet tills det kommer ett svar, positivt eller negativt men ett svar skall komma.

När jag var på Ungdomstinget kom fram flera olika försklag som ungdomarna själva "kokade ihop" till 10 prima förslag på förbättringar för kommunens unga.

Sommarjobb, Ettans placering, Politiker hur hantera rasismen, 2-dagars Ungdomsting, Politiker ut till skolor, Lampor/belysning, Mer hjälp/särskilt stöd i skolan, Mer PRAO i skolan, Förb.klass på fler skolor och Gustavsberg C otryggt.
Intressant och roligt. NVP rapporterade att rasismen var ett hett ämne och det var det men som ni kan se var det lååångtifrån det enda ämnet som behandlades och det var det tredje viktigaste ämnet enligt ungdomarna själva. Somamrjobb och Ettans placering var viktigare. Här är hela dokumentet med alla frågorna.

Ungdomsparlamentet, som består till största delen äldre ungdomar, har dom under hela våren arbetat med att plocka fram motioner.
På torsdagen var det plenarsession där dom debatterade sina motioner för och emot samt man röstade om dom. Följande motioner behandlades, argumenterades och röstades om.

Hur ska stödet i skolan för elever i behov av särskilt (Dyslexi, ADHD, ADD mm) stöd förbättras i Värmdö kommun?
Hur ska bostäder för ungdomar utformas?
Hur ska fler sommarjobb för ungdomar skapas i Värmdö kommun?
Hur ska man förebygga och aktivt motverka ungas drog- och alkolholkonsumtion i Värmdö kommun?
Hur ska man motverka mobbning och utanförskap i Värmdö skolor?

Det är särskilt glädjande att se att Tinget och Parlamentet tycker att frågorna om elever i behov av särskilt stöd och sommarjobben är viktiga frågor.
Det är glädjande att dom första stegen angående sommarjobben för 2012 tas i dagarna tillsammans med ungdomar från Tinget och Filip Joelsson vice ordförande i Kultur och Fritidsnämnden.

När jag stod uppe på scenen framför Parlamentet och skulle hålla mit avslutande tal till dom närvarande så hade jag rysningar. Jag ville inte att dagen skulle ta slut för dom var så bra! Med ungdomar som dessa så är framtiden väldigt ljus och fin.
Särskilt om vi kan få alla eller många att bli liberalt aktiva i LUF.

Jag vill tacka de ungdomar som var där, de lärare som har dragit runt det och de andra som har hjälpt och stöttat.

Samtidigt vill jag ge en känga till de politiska partier som inte hade tid till att skicka en representant. Ingen bra förebild.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär