Förtroende eller inte.

I går Måndag fattade medlemsmötet i Folkpartiet Värmdö beslutet att "Partiet och dess medlemmar har inte förtroende för Olles sätt att bedriva politik såväl inom som utom partiet, koalitionen och kommunen"
Det var 23 medlemmar närvarande och endast 3 uttalde att de hade förtroende för Olles sätt att bedriva politik.
Frågan var INTE vilken politik eller frågor som Olle driver utan endast HUR.

I dagens NVP på nätet skriver Henrik Paulsson att Folkpartiet "genast" skall utesluta Olle.
De interna kontroverserna med Olle har pågått sedan strax efter valet, det har varit medlingsförsök 2 gånger och ett otaliga andra försök att få Olle att arbeta med och inte mot strömmen.
Att som Henrik Paulsson då påstå att man "genast" skall utesluta är trist men speglar snarare Henriks okunskap och vilja att slugga mot allt som har med koalitionen att göra än något annat.
För övrigt vill vi inte peta Olle som NVP påstår, det borde också Henrik veta att man inte kan. Olle måste själv fatta beslutet om hur framtiden ser ut.

Stefan "S:t Stefan" Mårtensson har kommenterat hela soppan på sin blogg. Stefan Mårtensson, för övrigt gammal parti kollega med Henrik Paulsson, tar parti för Olle och menar att det är upp-och-nervända-världen.
I slutet i sin bloggpost skriver han som följer;
"Det borde funnits andra och förnuftigare sätt att hantera menige Markstedt i partiet."
Som jag skriver ovan så har det försökts under snart 1 års tid att få partiets topp, där Olle ingår, till att arbeta ihop som ett lag där alla drar åt samma håll, utan att lyckas.
Laget springer åt samma håll, drar åt samma håll förutom Olle som gång på gång visar sin vana trogen att "Jag kohandlar inte, jag förhandlar inte". Det är svårt att arbeta med politik om man inte kan förhandla fram olika lösningar på problem och frågor.
Den enga gången man har den lyxen är om man är envåldshärskare eller diktator och inte behöver ta hänsyn till andra men det är inte Olle.

Avslutningsvis vill jag bara påpeka att detta var mitt hittils obehagligaste och mest påfrestande möte som jag har lett och jag hoppas att jag slipper flera sådana möten.

2011-09-01: Titel är ändrad från "Vuxen mobbning eller ingen vetskap". Titeln syftade på en rad i en annan bloggares post vilket ledde till mmissförståånd om man inte läste den posten också. Jag ber om ursäkt.

Kommentarer

Det låter ju vidrigt att behandla en kollega på det sättet. Vi har ju yttrandefrihet i landet och vad är annars demokrati om vi inte får ha olika åsikter och viljor? Här gäller ju att fler försvarar den utsatte. Vad skulle man själv tänkt/känt i "olles" situation? Vart tog empatiförmågan vägen hos människor egentligen? Och hur ska barn kunna lära sig vad som är rätt beteende om tom vuxna mobbar vuxna? Jag föreläser i alla fall om ämnet i skolor och försöker förändra det.
Fredrik sa…
Hej Björn och tack för din kommentar.
Jag håller med dig i att det var vidrigt, för det var det för alla inblandade. Det är självklart att man har yttrandefrihet. Och man har även olika åsikter och viljor. Det är inte det som är poängen.
Poången är som jag upprepar åter och åter igen.
Partiet har inget förtroende i HUR olle driver frågor inte VILKA frågor det är. Det är alltså HUR... inget annat som partiet har tagit ställning till annars vore det skamligt.
Och som du kan se av vad jag har skrivit så är det inget hastigt framkommet beslut utan tvärt om ett som har kommit till efter 10 månaders försök att få alla i toppskiktet att dra i samma riktning.

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär