Nattvandring

Igår nattvandrade jag, för första gången på en massa månder.
Jag blev kallad av nattvandrarna i Gustavsberg. Ett vykort damp ner i brevlådan och jag hörsammade kallelsen. Kallelsen var riktad till mig som far, inte i någon annan gestaltning.
Vi skulle samlas kl21 och min vana trogen var jag där 15 min innan.
Ensam.
I min värld trodde jag att det skulle stå ett drös med föräldrar som ville hjälpa till att lugna natten, i min värld trodde jag att massor föräldrar skulle vilja veta vilken värld deras ungar kommer att ge sig ut i, i min värld trodde jag inte i min vildaste fantasi att jag skulle vara den enda föräldern där.



Men så var det.
Jag var ensam förälder.
Ingen annan mamma eller pappa tyckte att detta var viktigt.
Ingen annan mamma eller pappa prioriterade detta högre än nått TV program.
Trist tycker jag.

Nåja jag hade en otroligt trevlig kväll inte minst på grund av de 2 värdarna och de två junior vandrarna som var med.

Vi inledde kvällen med att fika lite och prata med värmdöpolarna som tittade in i stugan där vi samlades. Trevligt, verkligen trevligt. Det pratades om vad man visste om fester och annat. Att det, för en gångs skull faktiskt fanns en polis patrull i kommunen, en civil.
Sen blev det väsentligheter med längd från sponsorn Delselius och ett kaffe som smakade som gudarnas nektar, en kall höstkväll runt 21.
Sen gick jag med dom 2 juniorerna ner till centrum och tittade till bussarna lite.
Efter ungefär en halvtimme rörde vi oss mot Grisslinge med buss. På bussen träffade vi två äldre par som vi hade en så trevlig pratstund med att vi missade hållplatsen och fick en spatsertur tillbaka, vilket inte skadade ett dugg :)
Vid hållplatsen Grisslinge träffade vi på Värmdöpolarna och ett gäng på 5-10 killar som var mer eller mindre överförfriskade. Det slängdes fyrverkerier, moonades för bilar och dracks sprit - hejdlöst.
Alla ungdomar, polare och nattvandrare, gjorde sitt bästa för att kontrollera situationen vilket inte var lätt. Efter ett tag kom den civila polisbilen och alla "barnen" blev lugna och fromma som korgossar.
Efter detta inträffade inget speciellt, vi gick runt och pratade med unga och gamla, nyktra och fulla.

Jag vill rikta en uppmaning till alla vuxna som får denna kallelsen. gå med.
Det är en kväll per termin och det kan du offra för dina barns framtid.
Vem vet? Vi kanske ses i natten igen :)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär