Ungdomar och introduktion till arbete

Det är både glädjande och lite sorgligt.
Värmdö kommun har lyssnat på vår framtid, våra unga och unga vuxna, och ordnar en jobbmässa. Det är kanon och faktiskt något att vara stolta över. Våra unga och unga vuxna blir numer hörda.

Det trista i kråksången, som också bilfantasten L G Nilsson har uppfattat, är bristen på intresse från vår lokala företagare.
När jag kollade idag var det c:a 10 deltagare varav ungefär hälften är privata företagare. Det finns ungefär 1700 företag i kommunen, av dessa är det ungefär 5 som orkar satsa på framtiden.
Detta är första året som vi har vår mässa och jag hoppas att det inte blir sista året. Nästa år hoppas jag att vi är tvingade att låna mässan i hamnen för den anstormningen som blir nästa år.... men i år är det bedrövligt av Värmdös företagare.

Jag citerar L G Nilsson:
Var finns Företagarföreningens engagemang, Företagarna i Nacka Värmdö, Magnebergs Företagarförening, Företagarna Skärgården, Möjaskärgårdens företagarförening och Nacka Värmdö NätverK.
Varför är inte Coop, ICA, Värmdö Bygg, Villeroy & Boch, Värmdö Bostäder, Hemköp, Willys, Kommunen, Blå Blom, Siggesta Gård, Djurönäset, Fagerdala Industrier, Värmdö Hamnar, Jula, Delselius, Bygg-Ole, Sabis, Expert, Rusta m.fl självklart intresserade av att boka plats?
Man kan verkligen fråga sig detta... har någon ett svar?

Kommentarer

Med ett uns av självinsikt kanske du/ni borde fundera på om detta är en del av priset av att år efter år ha sämst företagsklimat utan att göra not åt det?
Eller den här typen av huvudlösa blogginlägg http://hedbergbryrsig.blogspot.se/
Fredrik sa…
Så det är kommunens fel att företagarna inte vill anställa ungdomar? Märkligt resonemang... Och jag kan inte ta ansvar för vad Hedberg, Andersson-Ribbing eller Mårtensson skriver på sina bloggar. Jag ansvarar för min egen och skriver under samtliga artiklar med mitt namn.. Det finns andra "debattörer" som inte vågar signera sina "alster" med sitt eget namn.
Det är klart att kommunen är ansvarig för sin relation till övriga samhället, vem skulle annars vara det? Såklart kan du inte ta ansvar för vad andra skriver men frågan var varför företagen inte självklart är intresserade.

Vilka debattörer tänker du på och vilken inverkan har de på denna fråga?
Fredrik sa…
ja jag håller med att kommunen och alla politiker oavsett färg har mer eller mindre ansvar för relationerna till det övriga samhället.
Men då menar du för att det inte fungerar idag så vill inte företagen anställa ungdomar? Hur får du ihop det? Du menar att företagen straffar våra unga vuxna för att kommunens agerande mot dom inte är bra? Förklara tack.


Jag tänker på alla så kallade debattörer som inte vågar skriva under sina så kallade alster med eget namn utan använder förkortningar eller titlar. Gillar det inte på bloggar eller i tidningar på kommentars fälten.

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär