Grattis Malmö..... Ett förnuftigt beslut

Malmö fick finalen i Eurovision song contest 2013.
Jag tycker det är bra att Stockholm slipper detta evenemang. Min kollega Anders Ekengren beklagar sig över detta, han vill ha allt på Friendsarena, 65,000 sittplatser, istället för den betydligt mer intima Malmö stadion på drygt 12,000 sittplatser. Det ger Malmö en stor fördel med att kunna ha en massa utomhus arrangemang i olika parker, att kunna erbjuda Malmö från sina bästa sidor och inte pumpa in 65,000 i en enda stor stadion. Småskalighet tror jag på i detta tilfället.



Att organisera ESC kostar en massa pengar och det är begränsat hur mycket av det som kommer tillbaka i form av "musik turism". Det är lite som OS, man bygger en massa arenor, satsar pengar i "bud för tävling" och sen kostar det en massa i anmälan till ett eller annat förbund. Allt det har vi gjort förutom att bygga arenor. Vi (skatte betalare) har fått betala för att Loreen tävlade, vi (skatte betalare) får bekosta det som det kostar att ha tävlingen i Sverige och jag tvivlar starkt på att den ekvationen går jämnt upp. Inte ens om dessa "musik turister" (nytt uttryck?) skulle återkomma gång efter annan.

Nä, jag säger grattis till "oss" att vi slipper bekosta detta utan att det blir Ilmar Reepalu och hans Malmö som får visa sig från sitt bästa mångkulturella sida... då har han möjlighet att reparera lite skador som hans uttalande har gjort.

Enligt Expressen påstår danska Extrabladet att det är bra för Köpenhamn, jag hittar ingen sådant påstående.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär