Ridåer eller bara ridå?

Idag har kommunens egen grävande bloggare, Stefan Mårtensson, postat en blogg om hoten och mordhoten av politiker i kommunen.
Stefan menar att jag sätter Hans Jangeby i skamvrån. Om så vore fallet är jag inte ensam om detta utan minst två till,  som förutom jag, menar att Hans kommentar på NVP är märklig.

Följande är en kommentar på NVPs hemsida.

Nej Hans Jangeby du har fel, hot är inte uttryck för föräldrars desperation, det finns föräldrar som är desperata här och många i andra långt mer allvarliga sammanhang som inte hotar. Hot om våld och dödligt våld är osunt, om man känner att man vill hota eller skada någon för att ens barn kommer flytta till en annan skola i fjärde klass bör man att söka hjälp. Och kanske fundera på om de samtal man för har eskalerat bortom vad som är rimligt. Det finns ingen anledning att försöka förklara hoten, det är ett slag i ansiktet på demokratin och förminskar de föräldrar som väljer demokratiska former för sitt engagemang eller sin "desperation". Den desperation du beskriver sätter dock andra spår som behöver hanteras, både genom dialog men också genom att en och annan stannar upp och reflekterar. Jag har de senaste dagarna läst kommentarer i på nätet som är mkt oroande och jag tycker att alla borde fundera på vilka proportioner diskussionen tagit, vilken "sida" man än står på.

vem som helst, 2012-10-31 23:48:17

När Stefan sedan spekulativt påpekar olika situationer med misshandel och fylleri antar jag att eftersom Stefan sitter inne med denna information agerar på den. Det vet jag att jag hade gjort, det är det enda ärliga. Både mot sitt eget samvete men även för att hjälpa de personer som blir utsatta för dessa övergrepp eller har problem med alkoholen.

Stefan glider vidare in i en röra av skuldkastande mot politker (ofta representanter för hans eget part) och tjänstemän. Jag antar att Mårtensson på samma sätt tar upp dessa frågor internt på sina partimöten och ventilerar dessa frågor och väcker oppinion i sitt eget parti för en förändring innifrån. Den kommer säkert om ett tag.

Sammanfattningsvis kan jag säga att en av de saker i Stefans blogg, denna gång, som jag kan hålla med om är "debatten behövs,moralpaniken behövs inte. Varje påstående bör så långt som möjligt beläggas med fakta."" men med förändringen "saklig debatt ...".

Edit 20121102
Här är länk till den ledare som Mårtensson påstår sig inte kunna hitta.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär