Ungdomar blir tagna på allvar

Ibland så kan man undra om man är på rätt väg. Vi politiker har mål och sätter mål, vi mäter på längden och tvären och vi försöker se hur det går.

I veckan fick jag i alla fall ett bevis för att delar av det jag gör som politiker verkar nå fram och ha effekt. KFUM presenterade ungdomskommunrankning där vi steg från plats 242 till plats 108!!! 134 placeringar. Jag är stolt över detta och, faktiskt, överraskad.
Framtiden lurar bakom hörnet med mer kul. Jag kan mycket väl se ett större "samling/parlament/fullmäktige" för bara unga av unga och med unga som kan ha en del i budgeten för kommunen. Det kanske är så att de skall ha någon form av representation i nämnder? En egen budget att sköta om?
Nästa år är sista året för Värmdö ungdomsparlament och tinget kan behöva ses över. Inför 2014 tror jag att vi har en helt ny ungdomsledd "fullmäktige/eller vad vi väljer kalla det". Ett organ där ungdomar oavsett om dom är aktiva i skola/elevråd, på fritidsgårdar eller inom föreningslivet kan föra talan för dom som har valt henne/honom.
Våra unga måste få lov att ta plats, måste få lov att bli hörda och sedda men också förstå att med makten kommer ansvar.
Jag ser i alla fram emot att få ta Värmdö kommun ännu högre upp på kommunrankingen under de närmaste åren.


Sen kan jag i förbigående notera att NVP inte har hittat denna positiva nyheten, för inte kan dom väl ha passat den?

Kommentarer

Grattis.

Det har verkligen framgått att ungdomsparlamentets framgång är intimt förknippat med vad du gör som politiker. Stort grattis.
Fredrik sa…
Tack Kenneth det märks att det är jul men jag är absolut inte ensam om detta. Marlene på kommunen och Karin på gymnasiet är lika viktiga som våra unga.

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär