En oväntad reaktion, fast kanske inte.


Häromdagen postade jag på "det andra mediet", facebook, ang min barndom i Ystad. Jag skrev att När jag var ung, närmast ett spädbarn, och kom till Ystad och skulle gå i förskola. Då blev vi placerade i en skola som låg flera kilometer ifrån oss och inte alls passade. Tänk va skönt att man kan välja nuförtiden och oftast kan man få det man väljer, men man kan välja i alla fall......   
Det utlöste en formlig störtflod av mer eller mindre arga kommentarer från några av kommunens ledande Socialdemokrater.Först var jag väldigt förvånad över intensiteten i kommentarerna där man menade att "man sällan får (valet) man väljer", när jag ville ha siffror på detta ignorerades jag totalt. Det kan vara så att valen inte faller in. Särskilt om föräldrar har en eller annat särskilt önskemål, avstånd mellan förskola och hem eller färg på väggen i förskolan. Det är inte det jag påstår.
1 - Idag kan man välja, man har en valmöjlighet, det är inte en myndighet som påtvingar dig en förskolan som inte passar dig eller din familjs situation eller önskan.
2 - Att man kan välja behöver inte innebära att man alltid får det man vill ha. Ibland visar det sig att skolan inte var sån som man trodde, ibland kanske ens barn inte vill vara kvar ibland så kanske man måste byta för att hitta rätt. Igen, man kan i alla fall byta och välja. Det kunde man inte förr.

Såklart så väger det in, de bitska kommentarerna från Socialdemokraterna, att det är val under året och därför skall allt som sker i kommunen svärtas ner, förminskas eller bara göras dåligt. Jag vet inte hur många föräldrar som får sitt val, som får den förskola de vill ha men de är säkert många som är nöjda med att kunna välja för sitt barn. Jag är säker på att min mamma hade velat ha mig på förskolan vid Blekegatan istället för den som var betydligt längre bort vid Pilgrimsgatan. Men vi hade inte ens chansen att välja.

Kommentarer

Kenneth sa…
Ja det verkar som att valrörelsen börjat, trist att Folkpartiets ordförande börjar den med en lögn...
hoppas det fortsätter bättre än så..

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär