Extremister fejkar??



Den senaste tiden har jag lagt märke till att olika extrema sajter lägger upp bilder, texter eller liknande i olika socialamedier och att det får snabb spridning. Oftast för att den som delar inte bryr sig om att kolla avsändaren.
Nu senast var det Kikki Danielsson i god tro delade en artikel från en sajt som är främlingsfientlig. Hon gjorde ingen bakgrundskoll, vilket hon borde har gjort.





I mitt flöde på Facebook har den senaste tiden delats både bilder och texter med främlingsfientliga texter och artiklar och även en bild som kom från en sajt från abortmotståndare. Alla som har postat i mitt flöde om detta har valt att ta avstånd från det utom en som hävdade att det som skrevs var rätt oavsett avsändaren. Det hon inte ville ta avstånd från var en bild av flera personer (troligen kvinnor) iklädda vad som verkade vara burkor. Kvinnorna såg ut att vara i olika åldrar från väldigt unga och leddes iväg på en innergård i led. Alla var kedjade och hade handfängsel. Texten till bilden påstods visa Islamiska flickor som leddes iväg för tvångsgifte. Avsändaren var en brittisk organisation som hette, om jag inte missminner mig, Brittain First. När man googlade bilden visade det sig vara en bild från en teaterföreställning om Profetens Muhammeds broders död.
När jag påpekade detta för henne som postade bilden gick en diskussion om orättvisan vid tvångsgifte eller inte medan jag menade att problemet var att hon delade en rasistisk sajten bild.

Vill man inte riskera att sprida budskap från en sajt som man inte håller med om skall man göra en kontroll och googla sajten, sen kan man bedöma utifrån det.
Om man inte håller med om avsändarens ideologi skall man inte dela deras budskap.
Idag är det på tok för enkelt att, på Facebook, trycka "Gilla" och "Dela".
Man kan, om man är konspiratoriskt lagd tro att det är extremisternas nya sätt att få ut sitt budskap eller så är det kanske bara en slump att det verkar ha ökat just nu. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Igår var det fin fint, idag är det blää

Skyddsrum

Balanskonstnär